
zaterdag, augustus 19, 2006
Dieter Telemans
Op de website Brusselnieuws deze week een interview met fotojournalist Dieter Telemans over zijn haat-liefdeverhouding met Brussel, leven in Afrika, en fotografie.
Al bij al woon ik graag in Brussel. Het is niet alleen een grootstad op mensenmaat, het is voor mij tevens een ideale uitvalsbasis sedert ik bij De Morgen ben weggegaan om te freelancen: ik werk vooral met agentschappen in Londen, Parijs en Amsterdam, en Brussel ligt daar netjes tussenin. Het fijne aan Brussel is bovendien dat je hier nog betrekkelijk makkelijk naam kunt maken in de fotografie: de stad heeft mij veel kansen geboden en doet dat nog steeds.
Lees ook het eerdere interview in deze reeks met Tim Dirven.
Al bij al woon ik graag in Brussel. Het is niet alleen een grootstad op mensenmaat, het is voor mij tevens een ideale uitvalsbasis sedert ik bij De Morgen ben weggegaan om te freelancen: ik werk vooral met agentschappen in Londen, Parijs en Amsterdam, en Brussel ligt daar netjes tussenin. Het fijne aan Brussel is bovendien dat je hier nog betrekkelijk makkelijk naam kunt maken in de fotografie: de stad heeft mij veel kansen geboden en doet dat nog steeds.
Lees ook het eerdere interview in deze reeks met Tim Dirven.
Maarten Hartman mishandeld na fotograferen Balkenende
Fotojournalist Maarten Hartman is zaterdag na het fotograferen van minister-president Balkenende bont en blauw geraakt door hardhandige bewakers.
Het Flevo Festival in Liempde (NB) biedt vier dagen lang lezingen, theater en muziek aan. Hartman was voor het dagblad Trouw backstage foto's aan het maken van Balkenende terwijl die het publiek toesprak. De fotograaf werd door de bewaking verzocht weg te gaan. Toen hij dat niet deed, werden zijn camera en tas afgenomen en werd hij op onzachte wijze afgevoerd door bewakers. Hartman zegt diverse blauwe plekken en bloeduitstortingen te hebben opgelopen.
Volgens Hartman heeft de woordvoerder van Balkenende namens de premier zijn excuses aangeboden. Hij zegt nog niet te weten of hij stappen tegen de organisatie onderneemt. Volgens de organisatie was bij de informele ontmoeting tussen Balkenende en de jongeren geen pers toegestaan.
Trouw schrijft er het volgende over:
Plotseling ontwaren festivalbeveiligers de Trouw-fotograaf. Die mag hier helemaal niet zijn, zeggen ze. Mag wel, zegt de fotograaf. Niet. Wel. De beveiligers maken resoluut een einde aan de discussie. Met vier mannen werken ze de fotograaf tegen de grond. Camera en mobiele telefoon vallen in het gras. Bij armen en benen pakken de mannen de fotograaf op en dragen hem het terrein af. Door de hekken, langs de gebedstent. Een meisje dat net naar buiten komt, kijk verschrikt en haast zich weer naar binnen. De met blauwe plekken en rode striemen toegetakelde fotograaf komt na een half uur te zijn vastgehouden in een kantoortje vrij, en hervat zijn werk.
UPDATE 22 augustus:
Hartman heeft inmiddels contact opgenomen met de juridische afdeling van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten. "Dit verwacht je niet, zeker niet op het Flevo Festival, de bewakers van Balkenende hadden er ook helemaal geen problemen mee dat ik backstage foto’s maakte."
Het Flevo Festival in Liempde (NB) biedt vier dagen lang lezingen, theater en muziek aan. Hartman was voor het dagblad Trouw backstage foto's aan het maken van Balkenende terwijl die het publiek toesprak. De fotograaf werd door de bewaking verzocht weg te gaan. Toen hij dat niet deed, werden zijn camera en tas afgenomen en werd hij op onzachte wijze afgevoerd door bewakers. Hartman zegt diverse blauwe plekken en bloeduitstortingen te hebben opgelopen.
Volgens Hartman heeft de woordvoerder van Balkenende namens de premier zijn excuses aangeboden. Hij zegt nog niet te weten of hij stappen tegen de organisatie onderneemt. Volgens de organisatie was bij de informele ontmoeting tussen Balkenende en de jongeren geen pers toegestaan.
Trouw schrijft er het volgende over:
Plotseling ontwaren festivalbeveiligers de Trouw-fotograaf. Die mag hier helemaal niet zijn, zeggen ze. Mag wel, zegt de fotograaf. Niet. Wel. De beveiligers maken resoluut een einde aan de discussie. Met vier mannen werken ze de fotograaf tegen de grond. Camera en mobiele telefoon vallen in het gras. Bij armen en benen pakken de mannen de fotograaf op en dragen hem het terrein af. Door de hekken, langs de gebedstent. Een meisje dat net naar buiten komt, kijk verschrikt en haast zich weer naar binnen. De met blauwe plekken en rode striemen toegetakelde fotograaf komt na een half uur te zijn vastgehouden in een kantoortje vrij, en hervat zijn werk.
UPDATE 22 augustus:
Hartman heeft inmiddels contact opgenomen met de juridische afdeling van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten. "Dit verwacht je niet, zeker niet op het Flevo Festival, de bewakers van Balkenende hadden er ook helemaal geen problemen mee dat ik backstage foto’s maakte."
Médicos del Mundo deelt beurzen uit
For the tenth consecutive year the Spanish delegation of Médecins du Monde (Medicos del Mundo) is holding the LUIS VALTUENA INTERNATIONAL HUMANITARIAN PHOTOGRAPHY AWARD in memory of four of its members who were killed while working on humanitarian projects in Bosnia-Herzegovina and Rwanda. The award aims to raise awareness of the situation of the most disadvantaged populations around the world and is open to adult photographers of any nationality, both amateur and professional.
The competition is centred around the themes of humanitarian action, international co-operation and social exclusion – human rights violations, armed conflicts, natural disasters, refugee and immigrant populations, socially excluded groups etc – and/or to efforts aimed at building a fair and egalitarian world.
The winner will receive a working grant of 8,000 euros to develop a photographic project related to the work of Médicos del Mundo. Two runners-up will receive prizes of 1,000 euros each. There will also be a special prize of 1,500 euros for the best photograph/s on the theme of ‘Women and young girls: leaders of social change’. The winning photos and several other selected photos will form part of an international exhibition, which will tour the UK in 2007.
Médicos del Mundo is an independent international organization dedicated to improving health worldwide.
De voorwaarden voor deelname vindt u hier (in het Engels).
The competition is centred around the themes of humanitarian action, international co-operation and social exclusion – human rights violations, armed conflicts, natural disasters, refugee and immigrant populations, socially excluded groups etc – and/or to efforts aimed at building a fair and egalitarian world.
The winner will receive a working grant of 8,000 euros to develop a photographic project related to the work of Médicos del Mundo. Two runners-up will receive prizes of 1,000 euros each. There will also be a special prize of 1,500 euros for the best photograph/s on the theme of ‘Women and young girls: leaders of social change’. The winning photos and several other selected photos will form part of an international exhibition, which will tour the UK in 2007.
Médicos del Mundo is an independent international organization dedicated to improving health worldwide.
De voorwaarden voor deelname vindt u hier (in het Engels).
Joel Meyerowitz in NOVA
Volgende maand is het al weer vijf jaar geleden dat er een schok door de hele wereld ging. Twee vliegtuigen boorden zich in de Twin Towers van het World Trade Center in New York. Over de nasleep van de ramp maakte fotograaf Joel Meyerowitz een monumentaal fotoboek. Als eerste mocht hij indertijd het rampterrein op. Zijn fotoverslag is even uniek als gruwelijk. NOVA sprak met de fotograaf op het Ground Zero-terrein in hartje New York.
NOVA, 22.20-23.00 uur, Nederland 3
Herhaling na middernacht
NOVA, 22.20-23.00 uur, Nederland 3
Herhaling na middernacht
Fujifilm Tilburg tijdelijk in rode cijfers door reorganisatiekosten
Het fotografiebedrijf Fuji Photo Film BV in Tilburg is in het gebroken boekjaar 2005/2006 tijdelijk in het rood beland. Dat liet het bedrijf vrijdag weten. Het forse verlies hing samen met ontslagronden wegens een afnemende vraag naar traditionele fotorolletjes.
Fujifilm Tilburg leed in het boekjaar dat eind maart dit jaar afliep bijna 53 miljoen euro verlies. In het jaar ervoor was er nog een winst van 30,7 miljoen euro. De omzet liep terug naar 492 miljoen euro, van 510 miljoen euro een jaar eerder.
Het bedrijf wijt het verlies aan kosten die verbonden zijn met de sluiting van de fotorolletjesfabriek en de ontslagen die daarbij vielen. "We hebben ervoor gekozen alle kosten hiervoor in een keer af te boeken", aldus het bedrijf. De ingrepen kostten honderden mensen hun baan. De sanering in Tilburg vloeide voort uit ontslagronden die werden aangekondigd door het Japanse moederbedrijf.
Over het lopende boekjaar is Fujifilm Tilburg een stuk optimistischer. De winst komt naar verwachting uit rond 14 miljoen euro. Bij Fujifilm Tilburg werken momenteel 1070 mensen. Het is daarmee een van de grotere productievestigingen van Fujifilm buiten Japan.
Fuji is voorzichtig optimistisch over het marktperspectief van fotopapier. Voor het eerst sinds jaren neemt de vraag naar fotopapier toe.
Bronnen: ANP, Fujifilm.
Fujifilm Tilburg leed in het boekjaar dat eind maart dit jaar afliep bijna 53 miljoen euro verlies. In het jaar ervoor was er nog een winst van 30,7 miljoen euro. De omzet liep terug naar 492 miljoen euro, van 510 miljoen euro een jaar eerder.
Het bedrijf wijt het verlies aan kosten die verbonden zijn met de sluiting van de fotorolletjesfabriek en de ontslagen die daarbij vielen. "We hebben ervoor gekozen alle kosten hiervoor in een keer af te boeken", aldus het bedrijf. De ingrepen kostten honderden mensen hun baan. De sanering in Tilburg vloeide voort uit ontslagronden die werden aangekondigd door het Japanse moederbedrijf.
Over het lopende boekjaar is Fujifilm Tilburg een stuk optimistischer. De winst komt naar verwachting uit rond 14 miljoen euro. Bij Fujifilm Tilburg werken momenteel 1070 mensen. Het is daarmee een van de grotere productievestigingen van Fujifilm buiten Japan.
Fuji is voorzichtig optimistisch over het marktperspectief van fotopapier. Voor het eerst sinds jaren neemt de vraag naar fotopapier toe.
Bronnen: ANP, Fujifilm.
vrijdag, augustus 18, 2006
Photojournalism in Crisis
Terwijl sommige zelfbenoemde deskundigen in Nederland de fotomanipulatie-affaire rond Adnan Hajj en anderen (alias Reutergate) wegwuiven als onbelangrijk en onbetekenend, schrijft de werkelijk gezaghebbende David D. Perlmutter in Editor&Publisher heel andere dingen. Perlmutter is onder meer auteur van de boeken "Visions of War, Photojournalism and Foreign Policy" en "Policing the Media."
Enkele saillante passages:
The Israeli-Hezbollah war has left many dead bodies, ruined towns, and wobbling politicians in its wake, but the media historian of the future may also count as one more victim the profession of photojournalism. In twenty years of researching and teaching about the art and trade and doing photo-documentary work, I have never witnessed or heard of such a wave of attacks on the people who take news pictures and on the basic premise that nonfiction news photo- and videography is possible.
I'm not sure, however, if the craft I love is being murdered, committing suicide, or both.
Many photographers know that war victims are money shots and some will break the rules of the profession to cash in. But true as well is that local stringers and visiting anchors alike seem to have succumbed either to lens-enabled Stockholm syndrome or accepted being the uncredited Hezbollah staff photographer so as to be able to file stories and images in militia-controlled areas.
Lees het hele artikel Photojournalism in Crisis bij Editor & Publisher.
Enkele saillante passages:
The Israeli-Hezbollah war has left many dead bodies, ruined towns, and wobbling politicians in its wake, but the media historian of the future may also count as one more victim the profession of photojournalism. In twenty years of researching and teaching about the art and trade and doing photo-documentary work, I have never witnessed or heard of such a wave of attacks on the people who take news pictures and on the basic premise that nonfiction news photo- and videography is possible.
I'm not sure, however, if the craft I love is being murdered, committing suicide, or both.
Many photographers know that war victims are money shots and some will break the rules of the profession to cash in. But true as well is that local stringers and visiting anchors alike seem to have succumbed either to lens-enabled Stockholm syndrome or accepted being the uncredited Hezbollah staff photographer so as to be able to file stories and images in militia-controlled areas.
Lees het hele artikel Photojournalism in Crisis bij Editor & Publisher.
Het Parool over News Photo
Verzamelaars kijken er wellicht anders tegenaan. Maar voor veel mensen is
het fijn dat (bijna) elke foto nu boven de bank kan hangen voor een
schappelijke prijs.
Morgen een verhaal over News Photo in Het Parool/PS van de week.
het fijn dat (bijna) elke foto nu boven de bank kan hangen voor een
schappelijke prijs.
Morgen een verhaal over News Photo in Het Parool/PS van de week.
Volkskrant over Kodachrome
Vandaag in de Volkskrant een artikel over de Kodachrome-tentoonstelling Bound for Glory, America in Color in het fotografiemuseum FOAM. In het artikel wordt ook ingegaan op de sluiting van het Kodachrome-laboratorium in Lausanne.
De foto's zouden stills kunnen zijn van een speelfilm uit de jaren dertig, zo helder zijn de kleuren, het groen van de bomen, het rood van een jurk.
Kodachrome werd vervolmaakt in 1938. Wat Kodachrome onderscheidt van andere kleurenfilms, is dat de kleuren niet al in de film zitten, maar pas tijdens het ontwikkelen worden toegevoegd. Daardoor kan de emulsie dun blijven, wat de helderheid sterk ten goede komt. Bovendien lopen de kleuren niet in elkaar over, waardoor ze scherp blijven.
Maar helaas, snelheid gaat tegenwoordig boven kwaliteit.
Lees het artikel Fotografen kunnen niet meer wachten.
Je zou denken dat wie foto's maakt voor de eeuwigheid best een weekje extra geduld kan hebben. Maar voor velen zijn foto's een wegwerpprodukt geworden. Schieten, bekijken, en dan de digitale prullenbak in. Als het maar 'fun' is. Op naar een maatschappij zonder geheugen.

De foto's zouden stills kunnen zijn van een speelfilm uit de jaren dertig, zo helder zijn de kleuren, het groen van de bomen, het rood van een jurk.
Kodachrome werd vervolmaakt in 1938. Wat Kodachrome onderscheidt van andere kleurenfilms, is dat de kleuren niet al in de film zitten, maar pas tijdens het ontwikkelen worden toegevoegd. Daardoor kan de emulsie dun blijven, wat de helderheid sterk ten goede komt. Bovendien lopen de kleuren niet in elkaar over, waardoor ze scherp blijven.
Maar helaas, snelheid gaat tegenwoordig boven kwaliteit.
Lees het artikel Fotografen kunnen niet meer wachten.
Je zou denken dat wie foto's maakt voor de eeuwigheid best een weekje extra geduld kan hebben. Maar voor velen zijn foto's een wegwerpprodukt geworden. Schieten, bekijken, en dan de digitale prullenbak in. Als het maar 'fun' is. Op naar een maatschappij zonder geheugen.

donderdag, augustus 17, 2006
Magnum-fotograaf Paolo Pellegrin gewond in Libanon
Fotojournalist Paolo Pellegrin is op 6 augustus lichtgewond geraakt bij een raketaanval in het zuiden van Libanon. Pellegrin verbleef in de stad Tyre met verslaggever Scott Anderson van The New York Times Magazine. Anderson, Pellegrin en hun chauffeur liepen lichte hersenschuddingen en enkele verwondingen van granaatscherven op. Ze kregen eerste hulp in Tyre en zijn vervolgens onderzocht in een ziekenhuis in Beiroet. Inmiddels zijn ze weer aan het werk.
Pellegrin en Anderson reden in de eerste auto van een konvooi, en stopten naast een man die bij een raketaanval gewond was geraakt. Net toen ze uit hun auto stapten kwam op zo'n zes meter afstand een tweede raket neer, waarbij de gewonde man om het leven kwam.
Pellegrin, geboren in 1964, is sinds 2005 lid van Magnum Photos en is een ervaren conflictfotograaf. Hij won al vele prijzen (onder andere bij World Press Photo) en werkt sinds 2000 als contractfotograaf voor het tijdschrift Newsweek.
Lees ook de e-mail van Scott Anderson over het voorval en de nasleep.
Pellegrin en Anderson reden in de eerste auto van een konvooi, en stopten naast een man die bij een raketaanval gewond was geraakt. Net toen ze uit hun auto stapten kwam op zo'n zes meter afstand een tweede raket neer, waarbij de gewonde man om het leven kwam.
Pellegrin, geboren in 1964, is sinds 2005 lid van Magnum Photos en is een ervaren conflictfotograaf. Hij won al vele prijzen (onder andere bij World Press Photo) en werkt sinds 2000 als contractfotograaf voor het tijdschrift Newsweek.
Lees ook de e-mail van Scott Anderson over het voorval en de nasleep.
woensdag, augustus 16, 2006
Michele McNally juryvoorzitter World Press Photo
De samenstelling van de World Press Photo-jury van volgend jaar is vandaag bekend gemaakt. De organisatie van World Press Photo heeft duidelijk zijn uiterste best gedaan in de zoektocht naar bekwame kandidaten.
De positie van juryvoorzitter zal in 2007 worden bekleed door niemand minder dan Michele McNally, assistant managing editor bij The New York Times.
Overige juryleden:
Peter Bialobrzeski (Germany) photographer Laif Photos & Reportagen
Philip Blenkinsop (Australia) photographer Agence Vu
Adam Broomberg (South Africa) photographer Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Ruth Eichhorn (Germany) director of photography Geo
Adrian Evans (UK) director Panos Pictures
Maya Goded (Mexico) photographer Magnum Photos
Diego Goldberg (Argentina) photographer
Alexander Joe (Zimbabwe) photographer Agence France-Presse
Jerry Lampen (the Netherlands) photographer Reuters
Jean-François Leroy (France) director Visa pour l'Image
Maria Mann (USA) photography consultant
Wen Huang (People's Republic of China) picture editor Xinhua News Agency
Secretaris:
Stephen Mayes (UK) director image archive Art + Commerce Anthology
De positie van juryvoorzitter zal in 2007 worden bekleed door niemand minder dan Michele McNally, assistant managing editor bij The New York Times.
Overige juryleden:
Peter Bialobrzeski (Germany) photographer Laif Photos & Reportagen
Philip Blenkinsop (Australia) photographer Agence Vu
Adam Broomberg (South Africa) photographer Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Ruth Eichhorn (Germany) director of photography Geo
Adrian Evans (UK) director Panos Pictures
Maya Goded (Mexico) photographer Magnum Photos
Diego Goldberg (Argentina) photographer
Alexander Joe (Zimbabwe) photographer Agence France-Presse
Jerry Lampen (the Netherlands) photographer Reuters
Jean-François Leroy (France) director Visa pour l'Image
Maria Mann (USA) photography consultant
Wen Huang (People's Republic of China) picture editor Xinhua News Agency
Secretaris:
Stephen Mayes (UK) director image archive Art + Commerce Anthology
dinsdag, augustus 15, 2006
Jan-Joseph Stok: Kamikaze Straattheater
De Nederlandse freelance fotograaf Jan-Joseph Stok reisde naar Kinshasa in de Democratische Republiek Congo om de theatergroep Kamikaze en hun publiek op beeld vast te leggen.
Kamikaze is een educatieve theatergroep en behandelt onderwerpen als verkiezingen, mensenrechten, tolerantie en samenleven. In opmars naar de verkiezingen van afgelopen juli probeerde de groep de veelal ongeletterde bevolking via zang en dans voor te bereiden om te stemmen. De groep heeft geen geld voor kostuums en rekwisieten.
Stok maakte de foto's voor de organisatie CMC Mensen met een Missie. Kamikaze is een van de projecten die door CMC gesteund wordt.
Bekijk de foto's bij Afrika Nieuws.
Kamikaze is een educatieve theatergroep en behandelt onderwerpen als verkiezingen, mensenrechten, tolerantie en samenleven. In opmars naar de verkiezingen van afgelopen juli probeerde de groep de veelal ongeletterde bevolking via zang en dans voor te bereiden om te stemmen. De groep heeft geen geld voor kostuums en rekwisieten.
Stok maakte de foto's voor de organisatie CMC Mensen met een Missie. Kamikaze is een van de projecten die door CMC gesteund wordt.
Bekijk de foto's bij Afrika Nieuws.
Britse koningshuis eist rectificatie foto
Het Britse koningshuis heeft rectificatie van The Sun geëist van een foto van de prinsen William en Harry die dinsdag op de voorpagina van het roddelblad is geplaatst. Niet omdat er aan de foto is geknutseld, maar omdat de foto drie jaar oud zou zijn.


Aarsman: "Ontslag Adnan Hajj lichtelijk overtrokken reactie"
Hans Aarsman noemt vandaag in de Volkskrant het ontslag door Reuters van fotograaf Adnan Hajj een lichtelijk overtrokken reactie.
Kom op zeg, als je tegen dit soort dingen niet hard optreedt is het einde helemaal zoek. Welk risico loopt een op financieel scoren (of politiek gewin) beluste fotograaf dan nog? Zo'n slappe reactie als die van Aarsman is een vrijbrief voor alle fotojournalisten (of knoeiers die zich zo noemen) om naar hartelust te knippen en te plakken in hun foto's.
Verder lijkt de reactie van Aarsman op het betoog van Henri Beunders vooral op een nachtelijk straatgevecht tussen twee dronken mannen. Beiden hebben de feiten niet op een rij en slaan daardoor bij iedere slag machteloos in de lucht, in plaats van punten te scoren.
Misschien moeten beide heren zich eerst eens goed in de materie verdiepen voor ze hun mond opentrekken in de krant. Maar wie een opgeblazen ego heeft en denkt overal verstand van te hebben kent blijkbaar geen scrupules.
(En verder, beste Hans, wat zijn Islamatische fotografen en wat bedoel je met manupilatie? Heeft het iets met marsupilami te maken?)
Kom op zeg, als je tegen dit soort dingen niet hard optreedt is het einde helemaal zoek. Welk risico loopt een op financieel scoren (of politiek gewin) beluste fotograaf dan nog? Zo'n slappe reactie als die van Aarsman is een vrijbrief voor alle fotojournalisten (of knoeiers die zich zo noemen) om naar hartelust te knippen en te plakken in hun foto's.
Verder lijkt de reactie van Aarsman op het betoog van Henri Beunders vooral op een nachtelijk straatgevecht tussen twee dronken mannen. Beiden hebben de feiten niet op een rij en slaan daardoor bij iedere slag machteloos in de lucht, in plaats van punten te scoren.
Misschien moeten beide heren zich eerst eens goed in de materie verdiepen voor ze hun mond opentrekken in de krant. Maar wie een opgeblazen ego heeft en denkt overal verstand van te hebben kent blijkbaar geen scrupules.
(En verder, beste Hans, wat zijn Islamatische fotografen en wat bedoel je met manupilatie? Heeft het iets met marsupilami te maken?)
Leven in stilte
Fotografe Annie van Gemert portretteert sinds de vroege jaren negentig kloosters en hun bewoners. Deze week verschijnt haar boek Kloosterlingen. Vandaag in de Volkskrant een impressie.
Vanaf 18 augustus is er een tentoonstelling van haar foto's in het Limburgs Museum.

Vanaf 18 augustus is er een tentoonstelling van haar foto's in het Limburgs Museum.

Reuters-affaire voedt wantrouwen tegen foto's
De conservatieve Amerikaanse columnist L. Brent Bozell III haalt nog maar eens uit naar Reuters in een betoog onder de titel Sloppiness and 'Reutergate'.
De effecten van de Reuters-affaire zijn inmiddels volop merkbaar, in de zin dat nog meer dan voorheen van iedere gepubliceerde foto de echtheid wordt betwist. De afgelopen dagen werden de eerste foto's van de zieke Cubaanse leider Fidel Castro gepubliceerd. De Telegraaf plaatste de foto van Castro. „Het materiaal komt van de Cubaanse staat, dus dan is er altijd enige vorm van twijfel”, zegt Lex Hiemstra, plaatsvervangend chef van de beeldredactie. „Maar ik neem aan dat de persbureaus die de foto's leveren ook bekijken of ze wel echt zijn. Daarop moet je kunnen vertrouwen. We kunnen moeilijk alles zelf gaan checken.” Dat doet de Amerikaanse regering wél, maar van een eensluidend oordeel is geen sprake:
The U.S. government was checking the photos carefully. "Given the fact that he had major surgery two weeks ago, he looks pretty good for a man his age," a U.S. official said, adding that intelligence officials were conducting further analysis. "There is no reason to doubt the authenticity of the photos."
White House spokesman Tony Snow disagreed, telling reporters on Monday: "First you have the cheesy Photoshop picture. At least the second one was a little better."
De effecten van de Reuters-affaire zijn inmiddels volop merkbaar, in de zin dat nog meer dan voorheen van iedere gepubliceerde foto de echtheid wordt betwist. De afgelopen dagen werden de eerste foto's van de zieke Cubaanse leider Fidel Castro gepubliceerd. De Telegraaf plaatste de foto van Castro. „Het materiaal komt van de Cubaanse staat, dus dan is er altijd enige vorm van twijfel”, zegt Lex Hiemstra, plaatsvervangend chef van de beeldredactie. „Maar ik neem aan dat de persbureaus die de foto's leveren ook bekijken of ze wel echt zijn. Daarop moet je kunnen vertrouwen. We kunnen moeilijk alles zelf gaan checken.” Dat doet de Amerikaanse regering wél, maar van een eensluidend oordeel is geen sprake:
The U.S. government was checking the photos carefully. "Given the fact that he had major surgery two weeks ago, he looks pretty good for a man his age," a U.S. official said, adding that intelligence officials were conducting further analysis. "There is no reason to doubt the authenticity of the photos."
White House spokesman Tony Snow disagreed, telling reporters on Monday: "First you have the cheesy Photoshop picture. At least the second one was a little better."
maandag, augustus 14, 2006
"Don't fail now, fail tomorrow."
Growing up in the war, listening to Churchill's speeches, being bombed in Glasgow every night - that brought me to photojournalism. It was the drama - I wanted to be close to the center of things.
I was next to Bobby Kennedy when he was shot. It was hideous. Part of me wanted to crawl away. I couldn't. That was when I had to deliver. I was saying to myself, "Don't fail now, fail tomorrow." The Kennedy thing - I still wake up in the night and think about it. I even remember the f-stop. It was 1.4.
Harry Benson
I was next to Bobby Kennedy when he was shot. It was hideous. Part of me wanted to crawl away. I couldn't. That was when I had to deliver. I was saying to myself, "Don't fail now, fail tomorrow." The Kennedy thing - I still wake up in the night and think about it. I even remember the f-stop. It was 1.4.
Harry Benson
WNF-Ranger Photo Award 2006
Voor de zesde achtereenvolgende keer organiseert de jeugdclub van het Wereld Natuur Fonds in samenwerking met het Museon de WNF-Ranger Photo Award. Alle kinderen tot en met 15 jaar die vóór 15 oktober hun mooiste, gekste of spannendste natuurfoto opsturen of e-mailen, maken kans op de officiële WNF-Ranger Photo Award 2006 en een digitale camera. De 40 beste inzendingen worden bovendien tentoongesteld in het Museon.
Op de foto mag een natuurlandschap staan of een wild dier, maar geen huisdier. De foto kan overal gemaakt zijn: op een doordeweekse dag in je eigen buurt of achtertuin, tijdens een weekendje weg in eigen land of op vakantie in het buitenland.
Een jury nomineert uit alle inzendingen de 40 mooiste natuurfoto's en beslist welke jonge natuurfotograaf zich winnaar mag noemen van de WNF-Ranger Photo Award 2006. De genomineerde en de winnende foto's worden van 9 december 2006 tot en met 4 maart 2007 tentoongesteld in het Museon in Den Haag. Op de openingsdag van de expositie vindt de prijsuitreiking.
Bezoekers van de site site van de WNF-Rangerclubkunnen stemmen op de mooiste foto. De maker van de foto met de meeste stemmen wint de Publieksprijs.
Alle spelregels en informatie over de WNF-Ranger Photo Award 2006 zijn te vinden op: www.wnf.nl/rangerclub en www.museon.nl.
Op de foto mag een natuurlandschap staan of een wild dier, maar geen huisdier. De foto kan overal gemaakt zijn: op een doordeweekse dag in je eigen buurt of achtertuin, tijdens een weekendje weg in eigen land of op vakantie in het buitenland.
Een jury nomineert uit alle inzendingen de 40 mooiste natuurfoto's en beslist welke jonge natuurfotograaf zich winnaar mag noemen van de WNF-Ranger Photo Award 2006. De genomineerde en de winnende foto's worden van 9 december 2006 tot en met 4 maart 2007 tentoongesteld in het Museon in Den Haag. Op de openingsdag van de expositie vindt de prijsuitreiking.
Bezoekers van de site site van de WNF-Rangerclubkunnen stemmen op de mooiste foto. De maker van de foto met de meeste stemmen wint de Publieksprijs.
Alle spelregels en informatie over de WNF-Ranger Photo Award 2006 zijn te vinden op: www.wnf.nl/rangerclub en www.museon.nl.
Ease of Alteration Creates Woes for Picture Editors
The ease with which photographers can use artistic tools to manipulate images far beyond accepted journalistic standards has created a new credibility problem for news organizations, according to Fred Ritchin, a professor of photography and communications at New York University and the author of the book “In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography.”
Before digital cameras and computer software, “photography was seen as purely objective,” Mr. Ritchin said. “People would trust the mechanical process.” He noted that the technology to digitally manipulate photographs had existed for two decades.
“It’s a longstanding problem,” he said, “and we haven’t made much progress. We should have reached a place where everyone knows what the boundaries are.”
Lees meer in de New York Times.
Before digital cameras and computer software, “photography was seen as purely objective,” Mr. Ritchin said. “People would trust the mechanical process.” He noted that the technology to digitally manipulate photographs had existed for two decades.
“It’s a longstanding problem,” he said, “and we haven’t made much progress. We should have reached a place where everyone knows what the boundaries are.”
Lees meer in de New York Times.
'Zeg mij wie de foto heeft gemaakt'
Vandaag in de Volkskrant een ingezonden stuk van Henri Beunders (hoogleraar geschiedenis van maatschappij, media en cultuur aan de Erasmus Universiteit) over fotomanipulatie in de journalistiek, onder de titel Zeg mij wie de foto heeft gemaakt.
Helaas slaat hij in zijn betoog wel een aantal keren de plank mis. Zo komt hij weer met de misvatting dat er nauwelijks westerse fotografen in Libanon zijn. Die zijn er wél, maar het is voor de 'wire services' (persbureau's als Reuters en AP) goedkoper om regionale fotografen te gebruiken die hun leven wagen voor een paar tientjes. Westerse fotojournalisten die naar oorlogsgebieden afreizen zijn er nog in ruime mate, maar zij werken vaak voor (opinie-)weekbladen en maken achtergrondreportages. Dat zijn niet de foto's die binnen een dag (of uur, of kwartier) via AP, AFP, EPA of Reuters op de burelen van dagbladen verschijnen.
Beunders suggereert ook dat de gebruikte professionele camera's standaard zijn uitgerust met GPS-systeem, 'wat de authenticiteit van de foto's controleerbaar maakt'. Dan moet ik hem wel uit de droom helpen. Een klein aantal camera's is wel (optioneel) te voorzien van een GPS-systeem, maar GPS is zeker geen standaardspecificatie van alle professionele camera's en al helemaal niet aanwezig bij het overgrote deel van de gebruikte camera's in Libanon. (Bovendien: stringers hebben meestal het geld niet om de duurste en modernste apparatuur te kopen.)
Kortom, het is leuk om een betoog te schrijven in de krant, maar get your facts straight first. Trouwens, dezelfde Volkskrant schreef enkele jaren geleden Gretigheid, geldingsdrang en een zweem van geleerdheid maken Henri Beunders een mediaprofessor op drift. Dan verbaast het me dat ze hem nu een groot podium in de krant geven. Of is dit een veelbetekenend staaltje van opportunisme van de Volkskrant?
Helaas slaat hij in zijn betoog wel een aantal keren de plank mis. Zo komt hij weer met de misvatting dat er nauwelijks westerse fotografen in Libanon zijn. Die zijn er wél, maar het is voor de 'wire services' (persbureau's als Reuters en AP) goedkoper om regionale fotografen te gebruiken die hun leven wagen voor een paar tientjes. Westerse fotojournalisten die naar oorlogsgebieden afreizen zijn er nog in ruime mate, maar zij werken vaak voor (opinie-)weekbladen en maken achtergrondreportages. Dat zijn niet de foto's die binnen een dag (of uur, of kwartier) via AP, AFP, EPA of Reuters op de burelen van dagbladen verschijnen.
Beunders suggereert ook dat de gebruikte professionele camera's standaard zijn uitgerust met GPS-systeem, 'wat de authenticiteit van de foto's controleerbaar maakt'. Dan moet ik hem wel uit de droom helpen. Een klein aantal camera's is wel (optioneel) te voorzien van een GPS-systeem, maar GPS is zeker geen standaardspecificatie van alle professionele camera's en al helemaal niet aanwezig bij het overgrote deel van de gebruikte camera's in Libanon. (Bovendien: stringers hebben meestal het geld niet om de duurste en modernste apparatuur te kopen.)
Kortom, het is leuk om een betoog te schrijven in de krant, maar get your facts straight first. Trouwens, dezelfde Volkskrant schreef enkele jaren geleden Gretigheid, geldingsdrang en een zweem van geleerdheid maken Henri Beunders een mediaprofessor op drift. Dan verbaast het me dat ze hem nu een groot podium in de krant geven. Of is dit een veelbetekenend staaltje van opportunisme van de Volkskrant?
zondag, augustus 13, 2006
Eva Besnyö op BVN-TV
De televisiezender van de wereldomroep BVN-TV (wereldwijd te bekijken door iedereen met een satellietontvanger, ook in Nederland) zendt komende nacht om 01.10 en morgenochtend om 9.10 de documentaire Eva Besnyö: De keurcollectie uit.
Drie jaar lang filmde fotograaf Leo Erken zijn 54 jaar oudere collega tijdens het moeilijke proces waarin ze haar werk kritisch bekijkt en overdraagt aan het archief, om het voor de toekomst veilig te stellen.
Eva Besnyö overleed op 12 december 2003.
Drie jaar lang filmde fotograaf Leo Erken zijn 54 jaar oudere collega tijdens het moeilijke proces waarin ze haar werk kritisch bekijkt en overdraagt aan het archief, om het voor de toekomst veilig te stellen.
Eva Besnyö overleed op 12 december 2003.